Interval flasker og skemad

14. juni 2020

Alder:
5 mdr.

Interval flasker og skemad

Kære Helen,

I din sidste besvarelse gav du et eksempel på, hvordan en dagsrytme for en baby på 4,5 måned kunne se ud. I den var der implementeret 6 flasker om dagen og eventuelt én om natten. Allerede dengang fik Eloïse kun flaske 4 gange om dagen, efter råd fra de franske børnelæger. De ser gerne, at en baby er på fire flasker dagligt af 210 ml før man starter op på grød, så det er det vi har gjort. Dog fornemmer jeg, at dette er baseret på, at baby ikke får flaske om natten, og det gør Eloïse stadig.

Jeg synes 6 timer mellem hvert måltid er LANG TID, og jeg fornemmer ...

Annonce

... også, at hun er sulten inden. Vores dag ser sådan ud:

Ca. 06.00 - Eloïse vågner og får sin flaske, hvis hun er sulten (210 ml). Nogle gange først kl. 07.00.

Ca. 12.00 - Grøntsagsmos ca. 100g + flaske 150 ml

Ca. 18.00 - Grød af enten, hirse eller ris ca. 100g + flaske 150 ml

Ca. 24.00 - Flaske 210 ml

Mine spørgsmål går på, om det er ok at hun kun får 4 måltider i døgnet, eller om vi burde give flere og minimere mængden? Og om det er fint med det skemad vi giver? Hun har altid gerne villet spise, og spiser altid det vi tilbyder hende.

De bedste hilsner,
Carina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder